Geleidbaarheid

Geleidbaarheid

Berichtdoor bartian » do 05 apr 2012, 20:53

Ik heb net een geleidsbaarheidsmeter binnen, direct uitgeprobeerd dus.
Kraanwater: 254µS. Ok dacht ik, ook maar even mijn andere bakken meten. Het kleinste bakje waar Paro's in komen bleek een geleidbaarheid van haast 90 te hebben. Dat viel tegen, hoe was de Apisto-bak dan? 59, niet slecht. Dit klonk allemaal wel ok, maar mijn meterbak bleek maar 21µS!
Wat ik me nu afvroeg, waar komt dat verschil vandaan?

Het kleinste bakje heb ik twee weken geleden gevuld met osmosewater en daar turfextract(gewoon turf uitgekookt en het water daarvan gebruikt) bij gegooid. De pH is 6,5. Verassend hoog! Geen filter en tijdelijk ook geen verwarming. De inrichting bestaat uit een laagje zand, wat stenen daar overheen, en een paar kleine Sagittaria.

De Apistobak is ook met osmosewater gevuld. Hier staat een Eheim 2213 op voor de helft gevuld met turf. pH 5,2 , dat vond ik wel ok. Hier zit verder geen hout in. Wel een grote eikenbladvaren. Zelfde bodem als kleine bakje.

De meterbak zit ook vol met osmosewater. Zandbodem met best wat takken, turf en bladeren op de bodem. Geen planten, alleen drijvers(maar die zitten overal behalve het kleinste bakje). Hier zit relatief het meeste vis in. pH 6 ongeveer. Opvallend is dat ik hier helemaal niet moeilijk doe over vervuiling door kraanwater, een week geleden kiepte ik er nog een zakje equessen in die op kraanwater zaten. Toch is de geleidbaarheid hier het laagst, hoe kan dat?

Wat ik me nu ook afvroeg is: hoe beïnvloed je de geleidbaarheid dan? Blijkbaar niet met turf. De grootste verschillen tussen de meterbak en de andere is dat er meer hout in zit en relatief meer vissen. Zouden deze factoren zoveel verschil maken? Dan is een lage geleidbaarheid dus makkelijk te bereiken.
bartian

Re: Geleidbaarheid

Berichtdoor Bas Pels » vr 06 apr 2012, 19:57

een geleidbaarheidsmeter meet de hoeveelheid geladen deeltjes in het water, hun lading en hun snelheid

Gelukkig zijn alleen de deeltjes met een lading 1, met lading 2 en lading 3 van belang, en nagenoeg al de deeltjes zijn, per hoeveelheid lading, even snel

De enige uitzonderingen zijn OH- en H+ - die zijn veel sneller, maar in water met een pH tussen de 5 en 9 is deconcentratie hiervan een honderdste millimolair of minder - en dan verstoort dit de meting nauwelijks (een waarde van 0,01 meer bij pH =5 ipv pH =7 of zo)

Wat zijn die geladen deeltjes dan? ionen. neem bijvoorbeeld keukenzout, NaCl, als dat oplost krijg je Na+ en CL- ionen (strikt genomen in een wateromhulsel, maar dat negeer ik)

Deze ionen transporteren de stroom door het water.

In een aquarium heb je in de praktijk te maken met:
Na+, Ca2+ Mg 2+ en aan de negatieve kant, Cl-, (CO3)2- en vervuiling, No2-, No3- en (PO4)3-

Hiervan zullen Ca2+ en Mg2+ in de praktijk aan het hout hechten, en (CO3)2- vervliegt bij lage pH. Moet je natuurlijk de pH wel met turf verlagen, niet met koolzuur, maar die koolzuur is toch ook slecht voor de vissen

echter, het is mogelijk dat turf een beetje oplost als humuszuur-. Dit is meestal een heel groot ion, dat bijna niet beweegt, en dus geen lading transporteert, maar het kan uiteenvallen in kleintjes die wel bewegen.

ik denk dat de opmerkelijk hoge geleidbaarheid 2 mogelijke oorzaken kan hebben:

1 het zand, of andere inrichtingsdelen bevat kalk dat oplost
2 vervuiling. Visvoer wordt uiteindelijk omgezet in nitraat en fosfaat, NO3- en (PO4)3-. Ladingstransporteurs

Er zijn mensen die met een geleidbaarheidsmeter meten of het water ververst moet worden
Bas Pels

Berichtdoor bartian » vr 06 apr 2012, 23:12

Bedankt voor het antwoord.
Dat de beweging van het molecuul van invloed is op de geleiding wist ik niet. Interessant, want dat zou dus betekenen dat kleinere ionen(Na+, Cl- en dat soort spul) beter geleiden dan veel organische zuren, die meestal groter zijn. Hierdoor zijn natuurlijke zuren waarschijnlijk geschikt om het water te verzuren zonder de geleidbaarheid omhoog te halen. Maar het betekent ook dat sterke zuren zoals zwavelzuur niet geschikt zijn. Dat is wel jammer omdat het zonder die zuren erg moeilijk is om de pH onder de 4,5 te krijgen.
Of heb ik het nu mis?

Interessant dat jij het van de andere kant bekijkt, ik dacht meer dat de geleidbaarheid in de meterbak omlaag was gehaald, en bij de kleine minder, maar het is inderdaad logischer om te zeggen dat het in de meterbak niet omhoog is gebracht en bij de kleine wel.

Aan de andere kant, er zit geen vis in de kleine maar vrij veel in de meterbak. Aangezien vissen toch wel voor veel ionen zorgen lijkt dit wat raar. Hoewel, ik zie in de kleine bak wel een hoop diertjes zoals cyclops rondzwemmen.

Waarom hechten Ca2+ en Mg2+ aan hout? Doen ze dat specifiek aan hout of ook aan andere organische vezels?

Trouwens, H+ zal wel een beetje geleiden waarschijnlijk, wat betekent dat bij een erg lage pH de geleidbaarheid weer hoger wordt. Toch?

In de meterbak zit hetzelfde zand als in de kleine, daar licht het dus niet aan. Ik bedenk trouwens net dat ik het zand heb uitgespoeld met kraanwater, dat zal de geleidbaarheid in elk geval gedeeltelijk verklaren.

Ik heb de meterbak trouwens al best een tijd niet ververst. Opmerkelijk dat de geleidbaarheid dan toch zo laag is.

Hoe en onder welke omstandigheden valt humuszuur uiteen dan? En waarin?
bartian

Berichtdoor Bas Pels » za 07 apr 2012, 10:10

een heleboel vragen, en hier een daar best complexe.

Niet dat ik het niet weet - ik heb ooit chemie gestudeerd, maar het is hier en daar lastig uit te leggen.

@ aanzuren zonder de geleidbaarheid te verhogen

Inderdaad is de oplossing voor een te hoge pH dat je organische zuren moet gebruiken. die zijn in het begin wat lastig - de pH zakt niet meteen hard, maar ze zijn veel veiliger, en ze werken eigenlijk makkelijker

De bak is namelijk in evenwicht met de pH, en verlaag je die, dan gaan alle vaste 'zuursystemen' - zoals plantenbladeren - zich instellen op die lagere pH en daardoor verhoogt de pH weer. Echt, mik je zoutzuur in het water (eerst uitmeten hoeveel de pH omlaag gaat, want de pH mag je nooit meer als1 punt omlaag doen) dan is hij de volgende dag weer bijna terug. Hetzelfde heb je overigens met eikenblad concentraat.

Zou je turf gebruiken, dan gaat de pH op een goedemaniert omlaag: langzaam maar zeker. Het enige risico is, dat hij te ver zakt. Dus je moet wel meten, maar meer hoe je niet te doen.

Een pH van 4,5 kan ik je overigens toch alleen maar afraden. Bij die pH is het carbonaatsysteem, en dat is de belangrijkste buffer namelijk geheel uitgewerkt (KH = 0) enb dan zit je dus met pH crashes. Ik ken een verhaal van iemand die had een Eheim van 50 liter helemaal volgestouwd met turf en als een pH verlager mee laten draaien. Hij kwam uit op pH = 4,9 en dan is het gevaarlijk, maar er ging niets mis. Blijkbaar werkte al de uitgwerkte turf in het filter als een pH buffer, maar ik vind het eng - en had het zelf nooit gedurfd

pH = 4,5 in de natuur is stabiel, door de grootte van het systeem - een meer vaneen vierkante kilometer of zo. Dat is heel veel water.

@ geleidbaarheid bij lage pH

Laat ik eerst even uitleggen wat pH is. de p staat voor -log van de concentratie. Heb je een copncentratie H+ van 1 mol, dan is de logarithme van 1 gelijk aan 0 en -0 = 0

Is de concentratie echter 0,001 mol, dan is de log -3 en de pH = 3

kortom, bij elke pH stap omhoog wordt de concentratie H+ een tien maal zo klein. Darom kan je de bijdrage aan de geleidbaarheid van H+ bij ene pH van, zeg, 5 verwaarlozen. Maar bij pH 3 niet. inderdaad.

@ binden
Mg2+ en Ca2+ moet je vergelijken met een balletje van schuimplastic, ze zijn makkelijk te vervormen. Na+ is dan een golfballetje, keihard. Als je nu een kleverige muur neemt, en daar die balletjes tegenaan gooit, blijft het schuimplastic hangen en de golfbal niet

Dat is de reden waarom Ca2+ en Ma2+ binden - omdat ze makkelijk vervormen. En ze binden aan alles - aan hout, stenen, zand, luchtslangetjes maar ook aan zeepmoleculen die dan minder goed werken

Dat is ook de reden waarom men het begrip hardheid uitvond: in hard water doet zeep het niet goed, en daarom heeft hardheid alleen betrekkin op Ca2+ en Mg2+

Er zijn meer ionen die de werking van zeep tegengaan, maar dat zijn spoorelementen die je toch niet ziet.

@ humuszuur

Humuszuur is een systeem dat bestaat uit een netwerk van koolstofatomen, waar plekken in zitten die zuur zijn. Vergelijk het met kippengaas, waar bij elk knooppunt een lampje zit

Ga je nu in het kippengaas knippen, dan houd je nog steeds kippengaas over, maar kleinere stukken

met humuszuur is het net zo - dat valt onder andere onder invloed van UV licht en bacteriën uiteen in kleinere humuszuren, die makkelijker oplossen en sneller bewegen. Dit kan overigens ook weer verteerd worden, uiteindelijk wordt het koolzuur dat vervliegt en water. Maar, dat duurt heel erg lang
Bas Pels

Berichtdoor bartian » za 07 apr 2012, 14:54

Ik heb scheikunde op school (vwo 6, dus ik zou het jargon enzo moeten begrijpen) dus een lastige uitleg is geen probleem, die vind ik eigenlijk beter te begrijpen dan jip-en-janneke-taal.

De pH mag best onder de 4 uitkomen, daar kunnen de vissen wel tegen. Eigenlijk hoopte ik daar ook op maar het bleef steken op 5,2. In de Parosphromenuswereld is een pH onder de 4 vrij gangbaar, ik ben dus niet bang voor nare dingen. Pas als de pH 3 wordt moet ik oppassen. Maar humuszuur en de andere zuren die turf afgeven(eigenlijk alle organische zuren) zijn vrij zwak dus ik denk niet dat ik daar in de buurt kom.

Wat bedoel je met "omdat ze makkelijk vervormen"? Dat ze reactiever zijn? En het hout is dus niet relevant als ze aan alles binden. Trouwens, binden ze echt of slaan ze gewoon neer? Het lijkt me sterk dat ze binden aan glas.

Humuszuur is dus een gepolymeriseerd zuur? Dan zal het wel heel instabiel zijn waarschijnlijk. En als bacteriën het afbreken zal er toch een evenwicht ontstaan omdat de bacteriën zich voortplanten als er voldoende voedsel(in dit geval humuszuur) aanwezig is?
bartian

Berichtdoor Armin » zo 08 apr 2012, 12:35

Hoi Bartian en Bas Pels,

Dit is een heel interessant thema en daar kan niet genoeg van op het forum komen.
Ik houd me eigenlijk niet zo veel bezig met de waarden die op dat moment bij de vindplaatsen, die meestal in het vang seizoen van de desbetreffende vissoorten gemeten worden. Ik heb daar namelijk mijn eigen filosofie over wat er daar in die biotopen tijdens alle seizoenen zich qua temperatuuren en waardes afspeelt.
Bijvoorbeeld de parosphromenus soorten kunnen zich inderdaad op hele lage waardes voortplanten, maar hebben ze dat echt nodig om zich voort te planten.
Wat is jullie mening daarover?

Groet,
Armin
Groet,
Armin

IGL rg voorzitter Nederland
Armin

Berichtdoor Vito » zo 08 apr 2012, 16:21

Leuk topic!
Ik heb in het verleden ook een EC Meter gekocht om een indicatie te krijgen.
Het eerste wat ik merkte was dat de waardes enorm verschilde bij een andere temperatuur, zo geeft kraanwater op kamertemperatuur een veel hogere waarde dan kraanwater direct uit de kraan.
Door deze instabiliteit gebruik ik deze meter niet meer als indicator.
Misschien is dit op te lossen, hoe gaan jullie daar mee om?
Vito

Berichtdoor Bas Pels » zo 08 apr 2012, 17:03

bartian schreef:Ik heb scheikunde op school (vwo 6, dus ik zou het jargon enzo moeten begrijpen) dus een lastige uitleg is geen probleem, die vind ik eigenlijk beter te begrijpen dan jip-en-janneke-taal.

prima, het punt is alleen, ik heb dit zelf niet op school gehad, electrochemie kwam pas bij het afstuderen omdat mijn afstudeerafdeling ook electrochemie deed

Ik heb wel eens een verhaal over aquariumchemie gelezen waar ik niets van begreep - omdat alles anders werd uitgedrukt, en ik denk dat de schrijver er zelf ook niet alles van begreep

De pH mag best onder de 4 uitkomen, daar kunnen de vissen wel tegen. Eigenlijk hoopte ik daar ook op maar het bleef steken op 5,2. In de Parosphromenuswereld is een pH onder de 4 vrij gangbaar, ik ben dus niet bang voor nare dingen. Pas als de pH 3 wordt moet ik oppassen. Maar humuszuur en de andere zuren die turf afgeven(eigenlijk alle organische zuren) zijn vrij zwak dus ik denk niet dat ik daar in de buurt kom.

Als de concentratie hoog genoeg is, kan alles onder de 3 komen. Ik heb de pKa van bijvoorbeeld citroenzuur niet bij de hand, maar hij zal hoger zijn dan azijn (ik ga even niet in op waarom ik dat nu schrijf, maakt het verhaal te ingewikkeld). Dat wilt zeggen, citroenzuur is een zwakker zuur daqn azijn, en van azijn is de pKa ongeveer 4,8. Toch is de pH van een citroen ongeveer 2.

Er zijn gebieden met een pH van (ver) onder de 4 en wil je die vissen op die manier houden, dan moet je gekke dingen doen. Ik zou zeggen, zorg voor een bak water van pH=4, of 3,5 of zo. Dit kan met zoutzuur. Neem dan het bakje voor je vissen en doe dit water in de bak. Dit brengt het glas in evenwicht met de gewenste pH

Verwijder dan het water, en vul de bak met turf. Droge turf, en voeg verdolgens demiwater of RO water toe. Zuiver en alleen dit water

Dit komt neer op wat er in de natuur aan de hand is: De vergane plantendelen (gemodelleerd met turf) komen in contact met regenwater (demiwater of RO water)

GEEN zand, stenen of wat dan ook, en je moet wel goede turf hebben

maar persoonlijk zou ik het niet doen. Want de ontlasting, spijsvetering van de vissen verlaagt de pH ook / nog verder

Wat bedoel je met "omdat ze makkelijk vervormen"? Dat ze reactiever zijn? En het hout is dus niet relevant als ze aan alles binden. Trouwens, binden ze echt of slaan ze gewoon neer? Het lijkt me sterk dat ze binden aan glas.

Ik bedoel dat ze makkelijk vervormen. We kunnen atomen zien als bolletjes en dat klopt ook ongeveer, maar sommige bolletjes zijn heel erg hard, zoals een fluoride ion. Andere zijn zacht (deze namen worden echt gebruikt, in een tweede jaars college) en die zijn makkelijk te vervormen. Dan zit de kern van een atoom van 1,3 nanometer doosnede opeens op 0,8 nanometer van een ander atoom, dat soort werk.

Het heeft niets met reactiviteit te maken. Niets is reactiever als een fluor (lading = 0) atoom, maar het is wel keihard

Humuszuur is dus een gepolymeriseerd zuur? Dan zal het wel heel instabiel zijn waarschijnlijk. En als bacteriën het afbreken zal er toch een evenwicht ontstaan omdat de bacteriën zich voortplanten als er voldoende voedsel(in dit geval humuszuur) aanwezig is?

gepolymeriseerd is niet helemaal het woord

zetmeel is gepolymeriseerd glucose, maar humuszuren zijn netwerken met een zuurfunctie. Ze ontstaan door het afbreken van organisch materiaal, zoals cellulose - en dus beveten ze veel zesringen, die op verschilledne manieren - 3 D dus - aan elkaar verbonden zijn

bij het afbreken wordt meestal niet als eerste de zuurfunctie aangetast, en dus kan er heel veel afgebroken worden voordat het humus niet meer zuur is
Bas Pels

Berichtdoor Bas Pels » zo 08 apr 2012, 17:06

Armin schreef:Hoi Bartian en Bas Pels,

Dit is een heel interessant thema en daar kan niet genoeg van op het forum komen.
Ik houd me eigenlijk niet zo veel bezig met de waarden die op dat moment bij de vindplaatsen, die meestal in het vang seizoen van de desbetreffende vissoorten gemeten worden. Ik heb daar namelijk mijn eigen filosofie over wat er daar in die biotopen tijdens alle seizoenen zich qua temperatuuren en waardes afspeelt.
Bijvoorbeeld de parosphromenus soorten kunnen zich inderdaad op hele lage waardes voortplanten, maar hebben ze dat echt nodig om zich voort te planten.
Wat is jullie mening daarover?

Groet,
Armin

Daar durf ik geen mening over te vormen

Want feitelijk vraag je niet naar chemie, maar naar kennis van die vissen. En van die vissen weet ik niets, wel van andere vissen, maar dat helpt niet

Nou goed, een poging tot een aanzet - Wellicht is de vraag in hoeverre de vissen zich aandie ectreem lage pH hebben aangepas,t of dat die noodzaklijk is. Zouden alle parosphromenus soorten bij deze lage waarden gevonden worden, en dus nooit milder, dan zou dit een aanwijzing kunnen zijn dat ze het nodig hebben.

Maar het kan ook betekenen dat dze bij mildere waarden teveel concurrententen hebben, en die concurrentie niet aankunnen

in zekere zin zijn dit argumenten voor het aanvaarden van hogere pH
Bas Pels

Berichtdoor bartian » zo 08 apr 2012, 22:20

@Bas Pels
Ah, dat maakt het een stuk duidelijker, dankje.
Als ik het goed begrijp is de baan van de elektronen van sommige atomen(of ionen) makkelijker te vervormen, waardoor er makkelijker een ionbinding ontstaat.

Bas Pels schreef:Verwijder dan het water, en vul de bak met turf. Droge turf, en voeg verdolgens demiwater of RO water toe. Zuiver en alleen dit water

Dit komt neer op wat er in de natuur aan de hand is: De vergane plantendelen (gemodelleerd met turf) komen in contact met regenwater (demiwater of RO water)

GEEN zand, stenen of wat dan ook, en je moet wel goede turf hebben.

Dit doe ik ook maar ik krijg het niet lager. Lager kan natuurlijk wel maar is niet erg realistisch want logaritmische schaal.

@Armin
Ik geloof niet meer zo in dat het nodig is eigenlijk. Ze lijken ook goed te overleven in minder zuur water, MITS de geleidbaarheid laag is. Andersom lijkt ook goed te gaan, dus lage pH bij hogere geleidbaarheid.
Er zijn zelfs gevallen bekend van kwekende Paro's bij pH 6,5. Dit betreft oa P. bintan en P. ornaticauda.
Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken dus volg ik de mening van de meerderheid, dan is het risico kleiner.
bartian

Berichtdoor Arjan » di 17 apr 2012, 22:08

Leuk, deze discussie. Geleidbaarheid is maar een gek ding en ik ben wel blij met de opmerkingen van Bas. Als bioloog (mijn opleiding, niet langer mijn vak helaas) heb ik scheikunde altijd eerder beschouwd als noodzakelijk kwaad dat pragmatisch behandeld moet worden.
In veel gebieden met een sterk wisselende hoeveelheid neerslag per seizoen geldt dat gedurende de droge tijd de vissen in water leven dat langzaamaan, door verdamping en instroom van organisch materiaal, een hogere geleidbaarheid en pH krijgt. Op de kant ligt onderwijl een grote hoeveelheid dood blad lekker te oxideren. Als het dan gaat regenen stroomt een grote hoeveelheid water daar doorheen, om vervolgens sterk aangezuurd maar met een zeer lage geleidbaarheid de poelen weer te verbinden. Voor veel soorten is dat de 'trigger' om eieren te gaan leggen, omdat het het begin van het 'rijke' seizoen aankondigt. Armin heeft wat mij betreft dan ook gelijk als hij zegt dat de opgaven in de wetenschappelijke literatuur vaak alleen momentopnamen zijn.

Dat Parosphromenus eerder goed in staat is om zich onder barre omstandigheden te handhaven dan dat het leven in zulk mineraalarm en zuur water een vereiste is denk ik ook. Het is namelijk voor dieren heel moeilijk om zich aan te passen aan die condities. Ik heb nog wel wat leuke artikeltjes over de fysiologische aanpassingen van zwart-watervissen die ik wel wil opsnorren voor geïnteresseerden.

Het lijkt me echter wel nuttig om de omstandigheden, inclusief de wissel tussen de droge- en de natte tijd, een beetje na te bootsen. Een aantal jaren geleden heb ik Uaru amphiacanthoides gehouden en gekweekt. Die beesten hebben mij veel geleerd. Waterwissels zoals die waardoor je Corydoras aan het kweken kunt krijgen hadden nauwelijks zin, behalve van januari tot half maart. Ze waren dus erg gehecht aan de start van het regenseizoen in de regenwouden van Brazilië. Buiten die tijd deden ze het prima in water dat maar net een neutrale pH had terwijl de nitraatconcentratie bovendien best hoog lag. Als ik in de winter niets extra deed bleven ze het ook heel goed doen, maar voortplanten was er niet bij. Als ik echter de halve bak leeg maakte en er vervolgens weer 200 liter water vanuit de ionen-wisselaar bij deed, flink aangezuurd met turfextract, was het binnen drie dagen bal en dat bleef dan ook zo tot het vrouwtje geen eieren meer over had.
Arjan

Berichtdoor bartian » wo 18 apr 2012, 11:19

Waarschijnlijk is inderdaad een pH-daling alleen handig voor kweek. Hoewel bij alle vondsten van Paro's zeer zuur water wordt gemeld. Dit kan betekenen dat ze altijd in hetzelfde jaargetijde worden gevangen maar ook dat ze gewoon altijd in zuur water leven. Ik heb nu een tijdje een paar P. linkei op pH 6 ongeveer met een geleidbaarheid van 60 en ze doen het prima.

In de Rio Negro, de grootste zwartwaterrivier op de wereld, is ook verschrikkelijk zuur. De pH is daar vaak rond 3,5. Dit is een heel grote rivier dus lijken grote schommelingen me niet goed mogelijk.

In die artikelen ben ik zeker geïnteresseerd!Ik houd vooral zwartwatervissen en vraag me ook wel eens hoe die nou overleven in zuur water en andere vissen juist in hard en basisch water, terwijl anderen alles leuk vinden.

Een kennis van mij heeft Uaru sp. orange gekweekt. Het was in een gezelschapsbak op kraanwater. Er was geen sprake van pH daling, wel gebeurde het in januari. Nu weet ik niet of deze soort(is het wel een aparte soort?) in dezelfde omstandigheden leeft als de U. amphiacanthoides, maar vooral het jaargetijde lijkt dus van invloed te zijn. Zouden ze zo'n goede biologische kalender hebben?
bartian

Berichtdoor Arjan » wo 18 apr 2012, 14:05

Hallo Bartian,

Hier alvast een artikeltje over de manier waarop vissen uit extreem zoutenarm water omgaan met hun behoefte aan Natrium-ionen.

http://home.sandiego.edu/~gmorse/pdfs/Gonzalez.pdf

Ik zoek nog even verder naar de rest.

De Negro zelf is vrij constant, maar de kleinere wateren eromheen zijn dat minder. De pH ligt er ook niet zo absurd laag overigens. Veel vissen die hier in aquaria worden gehouden zijn juist de soorten die niet in die enorme bak water zitten, maar in de kleinere watertjes die ik noemde. Uaru is daar een voorbeeld van. Die vind je trouwens echt overal in het amazonegebied en zeker niet alleen in zwart water. Uit het artikel waar ik de link van heb geplakt kun je ook opmaken dat de vissen snel 'wennen' aan nieuwe omstandigheden. Vandaar dat veel zwartwatersoorten na verloop van tijd best te kweken zijn op leidingwater. Het hangt ook een beetje van het water af. Tegenwoordig is het water vaak niet meer zo hard als het vroeger was. In Leiden had ik een hardheid van 16 en een pH van bijna 9. Daar kon je zelfs de gezondste vissen in kapot krijgen...
Arjan

Keer terug naar Algemene discussies