Zout

Zout

Berichtdoor Jorn » do 24 mei 2012, 02:52

Er wordt vaak zout toegevoegd bij verschillende (zieke-)vissen om de slijmlaag te vergroten om parasieten tegen te gaan of om de slijmproductie te vergroten bij de schuimnestbouwende vissen om het nest sterker te maken. Aan de andere kant zijn er mensen tegen om zout toe te voegen.

Wat is jullie mening daarover? Kan er zout toegevoegd worden? Moet er zout toegevoegd worden? Wat zijn de positieve effecten? Wat zijn de negatieve effecten? Gewoon keukenzout of jodiumvrij?
Gr. Jorn

Correct me if i'm wrong
Jorn

Re: Zout

Berichtdoor Bas Pels » do 24 mei 2012, 08:55

Als houder van Midden Ameriokaanse cichliden is het voor mij makkelijk: Die kunnen veel zout hebben. Maar bij discussen wordt het toch algemeen afgeraden :mrgreen:

Zout heeft voordelen, het is goedkoop en vissen die er goed tegen kunnen lopen er ook helemaal geen schade van op. Daarnaast is het behoorlijk werkzaam, bijvoorbeeld bij witte stip. Alleen is het voor zachtwatervissen gewoon riskant

Want wat is de essentie van zachtwater: dat er heel weinig in opgelost is. Doe je daar zout bij, dan is dat in procenten uitgedrukt heel snel heel veel meer - 300% erbij of zo.

@ jodiumzout of niet - zelf gebruik ik altijd niet gejodeerd zout, want jodium schijnt nogal agressief op de huid in te werken. Mijn persoonlijke gevoel is overigens - dat jodium is toegevoegd, omdat het bij menselijke consumptie zinvolle effecten heeft. Maar, zout in het aquarium is geen menselijke consumptie, en dan is het een vreemde stof, die ik, zonder te weten wat het wel of niet doet, liever niet in de bak heb.

Overigens, ga je naar een hoge dosering, of gaat het om gevoelige dieren, gebruik dan zeezout. Het klinkt heel idioot, maar de andere verbindingen die in zeezout zitten (80 % of zo is NaCl, de rest is iets anders) maken het voor een vis makkelijker om zich aan dat zout aan te passen. Zelfs als je rekening houdt met het feit dat zeezout niet zuiver NaCl is, en dus meer toevoegt - zelfs dan is het voor de vissen makkerlijker

Zelf heb ik ongevoelige vissen, en werk ik met relatief lage doseringen (dwz, ze kunnen 5 g/l makkelijk hebben en ik ga nooit boven de 2 g/l) en gebruik dus jodiumvrij keukenzout
Bas Pels

Berichtdoor Vito » do 24 mei 2012, 09:12

Ik gebruik ook zeezout in me bakken ter preventie van ziekten, voor de levenbarende gebruik ik 1 theelepel per 10 liter en voor nothobranchius soorten 2 theelepels per 10 liter. Bij de betta´s gebruik geen zout, mochten vissen ziek zijn dan plaats ik deze meestal in een pot en voeg daar zout aan toe en eventueel medicijnen/amandel blad.
Ik gebruik gewoon zeezout van Jozo, het is wel aan te raden zout te gebruiken zonder anti-klonter en conserveringsmiddelen.
Over het algemeen kan ik wel stellen dat veel planten vanuit de handel slecht tegen zout kunnen en zou je eventueel je planten bestand moeten aanpassen.
Vito

Berichtdoor Teunis » di 11 dec 2012, 15:44

opzich best een interressante discussie.

Het principe is vrij simpel: vissen, planten, mensen en ziekteverwekkers bestaan allemaal uit cellen. Cellen zijn eigenlijk niets meer dan kleine zakjes water met daarin opgeloste zouten ( de andere onderdelen zijn niet relevant voor dit verhaal) voor de werking van de cellen is de juiste concentratie van die zouten belangrijk.
Nou bestaat er ook zoiets als osmotische druk, dat zorgt ervoor dat het aantal opgeloste deeltjes gelijk word verdeeld over de hoeveelheid water. Concreet betekent dat;
  • Zacht water met weinig opgeloste zouten.
    Als je een cel in water stopt met weinig opgeloste deeltjes zout, dan loopt er water de cel in. Zodat de zouten in het celvocht worden verdunt, en de verhouding tussen zout en water binnen en buiten de cel gelijk is. De cel zwelt dan op en kan in extreme gevallen zelfs knappen.
  • Hard water met veel opgeloste zouten (zout water)
    Andersom als je een cel in water stopt met veel opgeloste deeltjes zout, dan loopt er water de cel uit. Zodat er de concentratie zout in de cel stijgt, en de verhouding tussen zout en water binnen en buiten de cel gelijk is. De cel verschrompelt en droogt uit.
  • Middelhard water met een gemiddelde hoeveelheid zouten ( leiding water)
    In dit geval zijn de verhoudingen tussen zouten en water al ongeveer gelijk en gebeurt er dus vrijwel niets
.

Nou hebben vissen, mensen en andere dieren allerlei manieren om het zoutgehalte in ons lichaam en cellen te regelen, bijvoorbeeld via onze nieren. Ziekteverwekkers bestaan meestal maar uit één cel, en hebben die mechanieken niet.
Als een ziekte verwekker nu in zacht water komt dan loopt de cel vol water en worden de zouten in de cel verdunt waardoor hij niet goed meer werkt . In hard zout water loopt het water uit de cel en werkt de cel ook niet meer goed. Kortom als het water heel zacht is, of heel hard, kunnen ziekteverwekkers er moeilijker leven.

Hierdoor zijn vissen uit zacht water gevoeliger voor ziekteverwekkers dan vissen uit middelhard water, ze zijn er niet aan gewend. Nou was het vroeger heel moeilijk om water zachter te maken en zouten uit het water te halen. De oplossing was om het aquariumwater dan maar zouter te maken, immers daar kunnen ziekteverwekkers ook niet tegen. Tegenwoordig zijn er wel betaalbare manieren om water te ontzouten en is preventief zout toevoegen niet meer nodig. Mits je het aquarium goed schoon houd en regelmatig water ververst met (deels) ontzoutwater (bijv osmose-water). Op langere termijn krijgen namelijk ook vissen last van problemen als ze in zout water worden gehouden maar van nature aangepast aan zacht water, of andersom.
Teunis

Berichtdoor bartian » di 11 dec 2012, 16:17

Die andere onderdelen zijn wel relevant, omdat ze beïnvloed worden door verschil in Na+-concentratie(allerlei organellen, spiercellen, zenuwcellen, reuk en smaak) of deze zelf beïnvloeden(Na+-kanalen, Na-Ka-pomp). Zo worden er constant natrium en andere zouten heen-en-weer getransporteerd door kanalen en pompen in het celmembraan.
Vissen uit zacht water nemen vaak veel efficiënter zout op, waardoor ze waarschijnlijk heftiger op een verhoogde concentratie hiervan reageren.
Artikeltje gevonden door Arjan

Eenncelligen hebben die die pompen en kanalen trouwens zeker wel! Anders zouden ze niet lang overleven in zoiets variabels als een lichaam van een gastheer.
bartian

Berichtdoor Teunis » di 11 dec 2012, 17:38

Correct, als het allemaal zo simpel was als ik het heb neergeschreven zouden er geen enkele eencellige in zout of zachtwater leven. Dat is verre van waar natuurlijk.

Maar het is niet zo moeilijk om je voor te stellen dat een simpel verhaal in de werkelijkheid complexer is.
en het is enorm lastig om je voor te stellen hoe een complex verhaal in de werkelijkheid is.
;)
Teunis

Keer terug naar Algemene discussies