Betta bestand

Betta bestand

Berichtdoor Teunis » zo 17 nov 2013, 00:59

Hallo Allemaal,

Voor mijn 80 bij 35 bij 40 bak zoek ik een nieuw bestand, wat voldoet aan de volgende voorwaarden;

een koppel Labyrinten als hoofdbewoners, die boeiend gedrag tonen( dus niet te schuw), en samen zijn te houden met een school kleinere visjes.
het liefst een zwart waterbiotoop.
het liefst afkomstig van Borneo of Sumatra.
De vissen zouden redelijk verkrijgbaar moeten zijn.

Nou kom maar op met die suggesties! :mrgreen:
Teunis

Re: Betta bestand

Berichtdoor bartian » ma 18 nov 2013, 13:19

Betta's zijn niet schuw over het algemeen. Als je een rustige soort wilt is iets uit de B. coccina-groep leuk (neem dan twee koppels, is leuker) maar als je een wat actievere soort wilt kun je ook imbellis nemen, die ook in Maleisië/Sumatra voorkomt. Deze is makkelijker verkrijgbaar.
Knorgoerami's voldoen ook aan al je wensen, en zijn overal te krijgen.

Je zou ook een groepje paro's kunnen doen, ook erg leuk. In een groep ga je veel meer territoriaal gedrag zien, en zijn ze veel interessanter.

Misschien vind je Hemirhamphodon wel leuk voor erbij. H. tengah is erg mooi, en tegenwoordig zo nu en dan ook wel te krijgen. Foto's op google doen het visje geen recht: ze zijn in het echt veel mooier en kleuriger!
bartian

Berichtdoor Teunis » ma 18 nov 2013, 20:56

Thnx Bartian.

Betta coccina is een fraai visje, zie dat ruinemans ze heeft zitten..... wat is een redelijke prijs voor een koppel?

Hemirhampodon heb ik gehad:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/202 ... CF2880.JPG
moet nog wel ergens mooiere foto's hebben maar zijn zeker leuke visjes. Ik vind ze echter niet geschikt als gezelschapsvis, behalve bij meervallen ofzo, ze zijn bij het voeren enorm in het nadeel ten opzichte van veel andere vissen, bij mij kaapten hengeli's vrijwel alles voor hun neus weg. dus dan zou ik er geen school visjes bij kunnen doen.....

Knorgoerami's zijn aardige visjes, maar stelen niet echt de show.

ik heb P. ornaticauda in een groep, leuker om naar te kijken dan een koppel, maar 80cm is wel vrij groot voor een visjes van een paar cm.
Teunis

Berichtdoor bartian » di 19 nov 2013, 15:18

Hemirhamphodon kapuasensis is ook mooi. Naar mijn idee eet H. tengah wat sneller en gulziger, dus ik verwacht geen problemen eigenlijk.

Mijn Parosphromenus cf. bintan zijn juist erg leuk in mijn meterbak. P. ornaticauda is natuurlijk wel erg klein, maar mocht je een groepje nakweek van bijvoorbeeld je pahuensis (quindecim had je ook toch? Dan is die beter, want minder zeldzaam) overhouden lijkt me dat juist wel mooi in 80cm.

Deze coccina zijn niet zo duur, ik denk dat je ongeveer zes euro kwijt bent per stuk, misschien zelfs minder.

Overigens is een schooltje Sundadanio heel leuk voor bij betta's, maar wat te gulzig voor bij paro's denk ik.
bartian

Berichtdoor Teunis » di 28 jan 2014, 15:56

zou ik een koppel dwerggourami met een groepje honinggouramis kunnen combineren op 80 cm?
Teunis

Berichtdoor visje » di 28 jan 2014, 16:25

Ik denk het niet, ik had hier honinggouramis, een man en twee vrouwtjes in 1.20m, de man koos één van de twee vrouwtjes en het andere moest het altijd ontgelden, hij joeg haar het hele aquarium door. Ik denk dat je problemen gaat krijgen als je dan ook nog twee verschillende soorten bij elkaar gaat zetten in nog minder oppervlakte.
visje

Berichtdoor Teunis » wo 29 jan 2014, 00:22

ik kreeg het advies elders, de verschillende soorten zouden elkaar negeren... kan me dat niet echt voorstellen
Teunis

Berichtdoor Armin » wo 29 jan 2014, 11:07

heel even een korte reactie,

Ik heb zelf de ervaring gemaakt in een bak van 60 x 30 x 30 , van een combinatie Trichogaster ( colisa ) lalia en chuna, van allebei een trio (1/2). De lalia had een mooi groot en hoog nest gebouwd en de chuna pal ernaast zijn schuimnest.
Ze hebben te gelijke tijd een vol nest met eieren en jongen gehad. Er was sprake van totale tolerantie en respect naar hun en hun nesten toe. Dit is natuurlijk mijn ervaring en dat betekend niet dat bij iemand anders dat ook gaat lukken. Het heeft ook te maken met het karakter en de grote enz. van de des betreffende vissen en de medebewoners en omgevingsfactoren te maken.
De korte reactie is toch weer wat langer geworden.
Groet,
Armin

IGL rg voorzitter Nederland
Armin

Keer terug naar Algemene discussies