Natuurlijke Antibiotica

Kan natuurlijke antibiotica ook resistentie bij bacterien veroorzaken?

Ja en waarom
3
38%
nee en waarom
0
Geen stemmen
weet het niet
3
38%
geef mij meer uitleg
2
25%

Totaal aantal stemmen : 8

Natuurlijke Antibiotica

Berichtdoor Armin » ma 21 nov 2011, 14:39

Hallo allemaal,

Er wordt veel gesproken over natuurlijke antibiotica (biobiotica) en er is daar maar weinig over bekend.
In de aquariumwereld wordt voornamelijk het Bananenblad en het Tropisch Amandelboomblad gebruikt.
Maar eerst even dit, is het mogelijk dat je met biobiotica ook resistentie kan veroorzaken?
Groet,
Armin

IGL rg voorzitter Nederland
Armin

Re: Natuurlijke Antibiotica

Berichtdoor Jorn » ma 21 nov 2011, 15:03

Ik heb gezegt "weet het niet", aangezien ik niet het vermogen heb om dit te bewijzen. Maar met logisch nadenken zou ik zeggen, JA, dit aangezien elke antibiotica resistentie veroorzaak.

Natuurlijke antibiotica zijn geen enkel probleem om te gebruiken als een vis het ook nodig heeft, preventief zou ik dit niet gebruiken.
Gr. Jorn

Correct me if i'm wrong
Jorn

Berichtdoor janneke » di 20 maart 2012, 11:50

Ben wel benieuwd.
Ik voeg ze zelf toe voor beschutting en gezond water is een gezonde vis.
janneke

Berichtdoor Sjoerd Jan » wo 21 maart 2012, 13:02

Ik gebruik zelf bij de vissen geen antibiotica of biobiotica. Ik heb er zelf hele slechte ervaringen mee dus ik mijd het zoveel mogelijk ;)
Hier een stukje over antibiotica.

Geen wondermiddelen
Antibiotica zijn, anders dan vaak wordt gedacht, geen wondermiddelen en dienen vooral om het evenwicht tussen de ziekteverwekker en de gastheer (de mens) te verschuiven ten gunste van de laatste. Antibiotica helpen de natuurlijke afweer een handje, maar kunnen die nooit volledig vervangen. Ook is niet elk antibioticum geschikt om iedere infectie te behandelen. Tegen een virusinfectie werken antibiotica al helemaal niet, want virussen beschikken niet over cellen en een cellulaire stofwisseling waarop antibiotica aangrijpen. Het ene micro-organisme is gevoelig voor het ene type antibioticum, het andere voor een ander type. Ook moet het antibioticum het gebied van de infectie in het lichaam in voldoende hoge concentraties kunnen bereiken om z’n werk goed te doen en dat lukt niet altijd even gemakkelijk. Zo zijn het brein en abcessen – ingekapselde ontstekingen – moeilijk te bereiken. En een behandeling met antibiotica heeft altijd een beperkte duur, soms van enkele dagen, soms weken of langer. De optimale duur van zo’n antibioticabehandeling is meestal bekend door wetenschappelijk onderzoek. In het geval van lymeziekte is deze informatie slechts voor een deel beschikbaar.

bron: http://www.kennislink.nl/publicaties/be ... um=twitter
Sjoerd Jan

Berichtdoor bartian » wo 04 apr 2012, 22:06

Dit kan zeker, het werkt op dezelfde manier als andere antibiotica(die vaak ook een natuurlijke oorsprong hebben) dus kunnen bacteriën hier ook resistent tegen worden. De kans dat dit gebeurt is alleen ongelofelijk klein. Bij antibiotica in de veehouderij ook, maar daar wordt het op zo'n grote schaal gebruikt dat de wet van grote aantallen eist dat het toch gebeurt. Aangezien antibiotica in het aquarium op veel kleinere schaal wordt gebruikt is het wel veilig.
Het verschilt trouwens per soort antibioticum. Non-specifieke zoals alcohol zullen niet gauw resistentie veroorzaken ondanks de enorme schaal waarop het gebruikt wordt. De reden hiervoor is dat alcohol alle cellen doodt voordat die hebben kunnen reageren.
bartian

Berichtdoor Bas Pels » do 05 apr 2012, 08:04

een natuurlijke antibiotica is een natuurlijk middel met een antibiotische werking. Bacteriën passen zich daar aan aan, tenminste, als ze dat kunnen.

Wat nu het leuke is, natuurlijke antibiotica ontwikkelen zich ook. Van mieren is bijvoorbeeld bekend dat die antibiotica gebruiken, en die zijn zeer werkzaam: Want net zo geëvolueerd als de bacteriën. Het is gewoon een wedloop: de receptuur van beide spelers wordt continue verandert

Wel kan ik mij voorstellen dat natuurlijke antibiotica op een of andere maniert iets bevatten waar sommige bacteriën zich heel moeilijk aa naan kunnen passen - eigenlijk de heilige graal van de antibiotica
Bas Pels

Keer terug naar Algemene discussies