Afwijkende genen

Afwijkende genen

Berichtdoor Jorn » do 24 mei 2012, 03:33

Bij de Betta kweekvormen komen vaak afwijkingen naar voren zoals double tail en marble. Deze vissen dragen vaak genen met zicht mee, zoals het DT gen en het marble gen. Het DT gen wordt vaak ingekruisd voor de mooie brede rugvinnen en het marble gen voor de mooie kleuren.

Zit die afwijking in de genen? Wat vind je van de vissen met afwijkende genen? Brengen deze genen lichamelijke afwijkingen met zich mee? Kan je door deze afwijkende genen in te kruisen mooie showvissen krijgen, maar wat is het offer? Zitten er extreme lichamelijke afwijkingen verbonden aan deze genen? Moeten we dan wel doorgaan met deze genen om goede vissen te krijgen?
Gr. Jorn

Correct me if i'm wrong
Jorn

Re: Afwijkende genen

Berichtdoor Arjan » do 24 mei 2012, 11:07

Altijd een leuke.

Eerst een klein stukje terminologie (sorry). Waar je nu "gen" zegt zou eigenlijk "allel" moeten staan. Je moet het ongeveer zó zien:
Een gen is een eigenschap, zoals bijvoorbeeld 'Vorm van de huid tussen de stralen van de staartvin'. Twee allelen zouden dan verantwoordelijk zijn voor de verschijningsvorm, ofwel het fenotype. Je hebt vissen met stralen die een stukje uitsteken (comb tails als ik het goed heb) en vissen met een gladde vinrand.

De mutaties die ontstaan en werden vastgelegd door selectieve kweek zullen ook in een natuurlijke omgeving ontstaan. Het feit dat je niet veel Double Tails ziet zwemmen in rijstvelden wordt vermoedelijk verklaard doordat die vissen niet snel genoeg zijn in een natuurlijke situatie. Daarnaast is, door generaties lang kweken met vissen die allemaal aan elkaar verwant zijn natuurlijk ook de genetische diversiteit binnen de stammen heel gering geworden. Dat is het offer in dit geval. Door gebrek aan variatie zijn populaties op langere termijn niet flexibel genoeg om om te kunnen gaan met verandering in omstandigheden. Een simpele bacterie kan in één klap de hele populatie uitroeien, om maar een voorbeeld te noemen.

Persoonlijk heb ik niet zoveel met kweekvormen. Ik begrijp echter heel goed dat anderen er heel gelukkig mee zijn. Ieder zijn ding. Ik vis ook nog wel eens en ik zie regelmatig gedomesticeerde karpers, soms wel 15 of 20 kilo zwaar. Ik weet dat hele volksstammen dat prachtig vinden, maar ik zou er wat voor doen om eens in de donaudelta op wilde karpers te vissen.

Wat mij betreft gaan kwekers gerust door met hun inspanningen. Zolang de dieren goed behandeld worden moet dat gewoon kunnen.
Arjan

Keer terug naar Discussies