Parosphromenus houders

Het labyrintvissenforum en Bettas pride maakt onderdeel uit van het Paro-project

Moderator: bartian

Parosphromenus houders

Berichtdoor Rutilans » ma 23 feb 2015, 15:45

Om even terug wat leven in dit forum te blazen, leek het me leuk om te weten welke soorten er hier zoal worden gehouden door de leden.

Sinds kort houd ik de

Parosphromenus nagyi
Parosphromenus bintan (de echte, normaal gezien)

Eigenlijk wil ik hiermee een idee krijgen wie er van ons allen nog bezig is met Parosphromenus en we dus gemakkelijk soorten zouden kunnen uitwisselen.

Met vriendelijke groeten,
Philip
Rutilans

Re: Parosphromenus houders

Berichtdoor Jonette » zo 12 jul 2015, 15:52

Hoi Philip,

Ik hoop binnenkort ook Parosphromenus te houden. Kan je jouw ervaringen met me/het forum delen?

Groet,
Jonette
Jonette

Berichtdoor Rutilans » za 25 jul 2015, 15:38

Van mijn P. nagyi heb ik uitval gehad doordat ik was uitgeschoven met het toeviegen van zuur en dat meteen doorhad.
DDatwas echt oerdom van me en echt niet slim als je (redelijk in het geval van P. nagyi) bedreigde soorten houdt.
Dus van de twee koppeltjes rest er nu enkel nog 1 vrouwtje.

Van de P. bintan heb ik deze middag echter opeens een kleine spruit ontdekt. Dus daar gaat het zeer goed mee.

En welke soorten zou jij gaan houden?
Rutilans

Berichtdoor Jonette » vr 31 jul 2015, 17:18

Wat jammer van het verlies! Maar, gefiliciteerd met de baby visjes!

Ik weet (nog) niet wat in de aanbieding is, daarom heb ik nog geen keus kunnen maken. Het lijkt me slim om met een makkelijker soort eerst te beginnen.

Mijn osmose kit is binnen. Ik ga morgen de instructies goed lezen en dan hopen dat de pH goed wordt! Water wissels gedaan vandaag, opnieuw Catappa bladeren erin, voor het eerste, ook elzenproppen. Gisteren, een libelle larf :shock: geheveld uit mijn 110 l aquarium! Ik ben alles goed aan het controleren. Geen van mijn bakken zijn nog bewoond en ik was en isoleer alle nieuwe planten. Ondanks mijn waakzaamheid, af en toe een slakje en nu die monstertje! Zo, ondanks mijn gezuur en ongeduld dat ik nog geen visjes heb, is het goed dat ik het larfje ontdektte voordat visjes rond zwemmen.

Waar heb je jouw Paro's vandaan?

Nog een vraag: Als ik osmose water heb, moet ik het mengen met het aangezuurd water in mijn aquarium totat het de juiste pH heeft? Ik zie dat sommige mensen die osmose water gebruik, ook mineralen poeder bij doen. Is dit ook nodig met Paro's? Zo ja, wat en hoe?

Alvast bedankt!
Jonette
Jonette

Berichtdoor Rutilans » di 25 aug 2015, 02:58

Mijn Parosphromenus komen van bij Armin uit Gouda vandaan.
Hij is bekend bij de labyrintvisliefhebbers in Nederland.

Je moet inderdaad je osmosewater mengen met opgeloste zuren. Want in theorie (niet in werkelijkheid) krijg je puur H2O uit je apparaat zonder opgeloste stoffen (vaak echter nog silicaten etc.) Bij de dissociatie van water heb je dan een even grote concentratie H3O+ als OH- en zodus 0,7 M en dan pH 7.
Je osmosewater is gewoon neutraal qua pH.
Er dient dus een zuur toegevoed te worden om een lagere pH te bereiken.

Vaak voegen mensen nog extra mineralen toe, aangezien het water vaak een lage KH en GH heeft en zodus weinig opgeloste anionen waarop de kationen, die we mineralen noemen zijn gebonden.
Maar ik heb echter nog nooit problemen gehad bij de vissen als ik ze op pH 5 houd. Dus je kan dat doen, maar dat is niet altijd noodzakelijk.

Met vriendelijke groeten,
Philip
Rutilans

Berichtdoor Rutilans » vr 18 sep 2015, 01:18

Heb je nu aaleen soortje te pakken?
Rutilans

Berichtdoor Jonette » do 22 okt 2015, 12:31

Rutilans schreef:Heb je nu aaleen soortje te pakken?

Hallo Philip,

Nee, jammer genoeg, nog geen paros. :cry: Mijn gezondheid ging opspelen en ik ben al die tijd erg onwel geweest. Ik ben nog niet zo hersteld dat ik een ritje naar Amersfoort kan maken, maar hopelijk binnenkort en dan eerst bellen naar Utaka of ze de vissen nog hebben.

Geduld is een schone zaak.

Groet,
Jonette
Jonette

Berichtdoor Rutilans » vr 23 okt 2015, 16:06

Wat een tegenslag zeg!

Dan wens ik je zeker veel sterkte toe!
Hopelijk is je gezondheid nu toch wel terug op een zeker niveau dat je terug leuke zaken kan doen zoals deze, helpt toch altijd bij de gemoedstoestand en de revalidatie.

Je hebt ook nog Betta's Pride in Gouda moest je dichter bij Gouda wonen dan Amersfoort.
Rutilans

Keer terug naar Parosphromenus