Het Grote Hoe-Houd-Ik-Paro's-topic

Het labyrintvissenforum en Bettas pride maakt onderdeel uit van het Paro-project

Moderator: bartian

Het Grote Hoe-Houd-Ik-Paro's-topic

Berichtdoor bartian » wo 05 feb 2014, 23:12

Dit is een bericht dat uit een topic is geknipt. Het kan dus licht uit zijn verband getrokken zijn of ingaan op specifieke dingen die hier niet thuis lijken te horen. Wordt nog een keer aangepast dan wel herschreven.

Als je Parosphromenus wilt, bedenk dan dat je het hebt over sterk bedreigde dieren! Je kunt ze in een een bakje doen, ze bekijken, voeren en verzorgen, en je hebt een paar leuke vissen gehad. Maar in de tijd dat ze in je aquarium leven wordt hun natuurlijke leefgebied elke dag kleiner en kleiner, en tegen de tijd dat ze bejaard zijn bestaat hun habitat wellicht helemaal niet meer.
Mocht je besluiten paro's te gaan houden, stel dan als doel ze te kweken en te verspreiden, om de gevangen populatie zo groot mogelijk te krijgen. Dit zal de soorten op lange termijn wellicht niet redden, maar het kan wel tijd geven.

In het laatste geval:
Het zijn heel gemakkelijke visjes die weinig eisen stellen. Mijn ervaring is dat het enige echte vereiste rust is. Door stress verliezen ze heel gauw hun kleur, en krijgen ze problemen. Het lastige van paro's is dat ze ze erg onvoorspelbaar lijken, en het amper laten zien als er iets mis is. Ze blijven stoïcijns tot het einde, waarna ze vaak zomaar verdwijnen zonder een spoor achter te laten. Is er dus iets mis in je bak, dan zul je dat vaak pas merken als het al te laat is.

Wat ik heb gemerkt is dat ze met heel weinig genoegen nemen: geef ze een bakje water met veel beschutting, en you're good to go. De bak hoeft niet groot te zijn: een liter of twintig volstaat voor een koppel, bij de meeste soorten.

Wat betreft voeding is er wat onenigheid. Veel kwekers zeggen dat alleen leven voer gegeten wordt, maar dat is bij mij anders. Vaak eten ze gewoon diepvriesvoer, maar in sommige bakken niet. Daar pakken ze wel levend voer, maar als ik dat niet geef vinden ze het ook best. Ze eten dan gewoon wat ze in de bak vinden, waar ze kennelijk genoeg aan hebben, want ze worden niet mager.

Bij mij overleven ze gewoon op kraanwater, maar laten niet hun beste kleuren zien en pronken niet naar elkaar. Ook kweken ze dan niet. Omdat dat toch gewenst is kun je ze het beste in heel zacht en zuur water houden. Ik gebruik osmosewater, aangezuurd met bladeren en turf in het aquarium. Als de pH niet genoeg daalt doe ik er soms wat fosforzuur bij. Met kraanwater krijg je het water nooit zuur genoeg. Het blijft dan ook veel te hard en mineraalrijk. Als je dus serieus overweegt met paro's te beginnen, zul je dus structureel moeten kunnen zorgen voor geschikt water.

De kweek werkt hetzelfde als met wilde Betta. Gooi je er een zakje witte muggenlarven in, dan gaan ze baltsen. Herhaal dit een paar dagen, en je hebt een nest. Maar net als wilde betta's doen ze het ook wel eens zomaar, als ze de omstandigheden goed achten. Mijn tweediei had elke paar weken een nest, zonder dat ik er iets bijzonders aan deed. Hij kreeg gewoon diepvriesvoer, met heel soms wat levend als ik dat een keer had.

Heb je dat allemaal in orde, dan kun je gaan zoeken naar een leverancier. Deze zijn erg dun gezaaid, maar bij Betta's Pride kun je meestal wel terecht. De meest verhandelde soort is bintan, die, zo wil het toeval, een bijzonder goede beginnerssoort is.

Conclusie:
Parosphromenus zijn gemakkelijk te houden, maar je moet er gevoel voor ontwikkelen. Wat betreft kweek zijn ze heel onvoorspelbaar: soms kweken ze aan één stuk door zonder duidelijke trigger, maar in andere gevallen doen ze gewoon niks.
Ik wil ze wel aanbevelen, omdat elke nieuwe paro-houder de populaties iets meer zekerheid geeft. Dus wil je een leuk, mooi visje waarvan het kweken de wereld helpt, zet dan een bakje neer.
bartian

Keer terug naar Parosphromenus