Betta Beginner Wat Voor Betta?

Betta Beginner Wat Voor Betta?

Berichtdoor BettaJunkXL » do 21 jul 2016, 00:11

Van me vader 3 maanden terug een mooi aquarium gekregen (55-60L) Superfish Panorama. Hier een betta splendens in gezet met 3 vrouwtjes.
(Volgens de verkoper een speciaal soort dus daarom ook duurder. Weet niet of het verkoop praatjes waren ja of nee. Dit was namelijk niet mijn vaste adres)
Maar de prijs maakte mij vrij weinig uit aangezien het inderdaad echt een mooie is waar ik er weinig van zie. (dierenwinkels.)
Direct vielen me ogen op de Betta Splendens soorten. (direct verslaafd!). Auto gepakt naar Faunaland (mijn vaste adres dus.) voor een 30L aquarium voor Meneer alleen. Want hij is echt flink aggresief en territorial, niet meer leuk om aan te zien. Ik ben dus thuis gekomen met twee 30L aquariums en nog een Betta Splendens mannetje. Deze 2 bakken draaien nu 2 weken en zien er goed uit ook zijn ze echt aktief en het lijkt of ze elke dag weer aan het verkennen zijn.
Kan iemand me helpen om welke type betta's het hier gaat? (Aangezien Betta Splendens een algemene omschrijving is van 70-80 varianten.)

En worden de vinnen nog groter?
Bijlagen
step0000.jpg
13654173_135413216888933_1260044609626827783_n.jpg
image-2016-07-20.jpg
BettaJunkXL

Re: Betta Beginner Wat Voor Betta?

Berichtdoor Armin » ma 25 jul 2016, 12:41

Hoi BettaJunkXL,

Welkom op het forum.
De betta op de eerste foto is een pink salamander "dombo" (big ear) hmpk mannetje en die zijn inderdaad prijzig. Hmpk betekend Half-moon plakat en plakat is de benaming voor de wildvorm en die is kortvinnig.
De betta op de tweede foto lijkt mij een rode Half-moon met veel irisentie waardoor het lichaam wat rozig lijkt en kosten gemiddeld rond de €15.

groet,
Armin
Groet,
Armin

IGL rg voorzitter Nederland
Armin

Re: Betta Beginner Wat Voor Betta?

Berichtdoor BettaJunkXL » do 18 aug 2016, 00:46

Beste Armin,

Dank voor de reactie. Helaas ben ik overspoeld met pech en vermoedelijk nog onervaren. Helaas ben ik hem al vrij snel verloren aan buikwaterzucht ook wel bekend als dropsy. Dit is vermoedelijk gekomen door nitraat pieken in het water die ik niet onder controllen kon krijgen met waterwissels en sera toevoegingen. Nadat ik alle planten uit de bak heb gehaald het grind heb uitgekookt en opnieuw ben begonnen heb ik dit kunnen oplossen. Ook heb ik mijn pink salamder dumbo ear in een lege bak behandeld met esha2000 (want dat raden ze me destijds aan. Inmiddels heb ik Sera baktopur direct op voorraad.)
Helaas heeft deze het niet overleefd. De volgende dag toen ik wakker was leek me half moon verdwenen en ben ik er ook achter gekomen dat ze dus een flink eind kunnen springen. Deze heeft het ook niet overleefd. (Deze bak was prima in orde kwa water waarden.) Destijds waren deze bakken ongefilterd. Inmiddels heb ik de bakken flink uitgebreid met een filter en meer diversiteit kwa planten.

Ik heb nu 2 mannen waarvan een super hard groeit ook de water waarden blijven stabiel. Enkel heeft een van me mannetjes toch last van smeltende vinnen. Hij lijkt er weinig last van te hebben op dit moment. Maar ik wil eens weten van een kenner hoe ik dit het beste kan behandelen?

(Voel me vrij lullig dat deze beestjes al zo snel tot hun einde zijn gekomen :(. Inmiddels probeer ik via betta kenners mijn informatie te krijgen. Maar de informatie wat je vindt verschild zoveel van elkaar.

Overzicht:

2x 30 Liter Nano Cube -> Beiden enkel een betta man.
1x 65 Liter Aquaria -> 8 vrouwen, ook ben ik 4 vrouwen verloren aan buikwaterzucht. Water laten testen deze waren in orde.

Super fish aquaflow 50 filter pompjes in de 30L bakjes.
Super fish aquaflow 200 filter pomp in de 65L bak.
Super fish 50w heater in de 30L bakjes.
Juwel 100w heater in 60L bak.
Alle 3 de bakken bieden schuilplekken en zware beplanting.
Ik voer ze ingevroren rode larve 1x in de week.
Verder de sera betta pellets (3-4 pellets per betta.)
De stroming in alle bakken zijn aangepast voor de bettas. Deze hangen juist uit nieuwschierigheid soms voor de uitlaat van de filter zonder weg geblazen te worden of moeite te hebben met zwemmen door de bak.
Verder zijn ze beiden erg aktief en eten goed.
BettaJunkXL

Keer terug naar Identificatie Vis