Guppies vinrot

Re: Guppies vinrot

Berichtdoor Armin » wo 12 feb 2014, 10:38

Hoi,

Mooi om te horen dat het geholpen heeft en dat het met je visjes al wat beter gaat.
Ik hoop dak ik je hier ook mee verder kan helpen.

Guppygupper schreef:
Er viel mij wel echter op dat de vis met de spleet in zijn staart al een tijdje rare uitwerpselen heeft. Ze zijn langwerpig en wit en niet vast, meer een slinger zeg maar. Ik zag op een gegeven moment ook bij andere vissen dat er iets roods uit de kont stak, en zowel het rode uitsteeksel als de lange slinger uitwerpselen zijn symptomen van wormen. Paniek natuurlijk! :o
Ze waren echter wel na een half uurtje verdwenen, dus dan weet ik ook niet meer wat ik er van moet denken :?

Nou ja, enige andere tips? Antwoorden op mijn vragen?
Alvast bedankt! :D

Als de bacteriecultuur in je aquarium sterk gereduceerd is door wat dan ook, is het te vergelijken met een pas opgestart aquarium. Dat betekend dat de afval stoffen zoals ammonium niet op tijd omgezet kunnen worden. In dat geval kunnen de vissen een soort van diarree krijgen en dat blijft dan ook aan de vis hangen. Als de vis rood droogvoer gegeten heeft kan in de sliert die dan nog aan de vis hangt rode ontlasting bevatten. Het kan ook zo zijn dat er sprake is van een worminfectie. Bij aquariumvissen komen het meeste de Caprillaria en Camallanus voor. De ene is leefendbarend en de andere is eierleggend. De injectie met Camallanus is makkelijk te erkennen aan, dat er bij de aarsopening steeds als de vis even stil hangt in het water, er met regelmaat een of meerdere rode puntige uitsteeksels te voorschijn komen en als de vis weer gaat zwemmen verdwijnen die weer. Je moet zelf wel oordelen met wat je te maken hebt. In het eerste geval moet het water weer in biologisch evenwicht komen en in het tweede geval moet je een wormenkuur geven.
Ik hoop dat het je weer gaat lukken en houd ons op de hoogte.
Groet,
Armin

IGL rg voorzitter Nederland
Armin

Berichtdoor Armin » wo 12 feb 2014, 10:49

Teunis schreef:Het toevoegen van bacteriën kan nuttig zijn bij het opstarten van een bak, na behandeling met antibiotica of een ander bacterie dodend middel, of door calamiteiten waardoor veel bacteriën kunnen zijn afgestorven zoals een filter dat lang uitstaat. Maar bij een gewone waterverversing is het toevoegen van bacteriën absoluut nutteloos, dat geld ook voor vrijwel alle andere toevoeg middeltjes waarvan je water beter zou worden.

Ik geef je groot gelijkt met wat je hier boven hebt uit gelegd, maar de tussen haakjes bacteriën opstarters bestaan voornamelijk uit voedingstoffen voor de bacteriën. Als een aquarium te schoon is of er zijn nagenoeg geen afvalstoffen aanwezig kunnen de bacteriën ze zich ook niet vermenigvuldigen.
Groet,
Armin

Armin

Berichtdoor Armin » wo 19 feb 2014, 19:05

Hoi,

Je hoeft geen filterbacteriën toe te voegen. Ik zou wel een grote waterwissel doen (1/3 tot 1/2) . Het probleem met het gebruiken van filterkool is dat het water steeds armer aan mineralen wordt. Door de waterwissel voeg je weer mineralen toe. Je moet nooit gebruikte filterkool gebruiken, de kans is namelijk groot dat de opgeslagen schadelijke stoffen weer vrij kunnen komen. Waarschijnlijk hebben de vissen toch last van columnaris ( Flexibacter ). Het beste kan je die met een soort van antibiotica behandelen. Er zijn verschillende merken die daar een doeltreffend medicijn voor hebben. Maar naar die behandeling moet je wel filterbacteriën toevoegen. Kan je een paar foto's van je vissen maken en posten, zodat we een beter oordeel kunnen geven.
Groet,
Armin

Armin

Keer terug naar Ziektes, Algen & Schimmels