Vis weer uit quarantaine halen?

Vis weer uit quarantaine halen?

Berichtdoor Guppygupper » za 14 feb 2015, 13:32

Ik vroeg me af of jullie me konden helpen. Ik heb namelijk al een tijdje een zieke gup. Deze heb ik in quarantaine gedaan en hij ziet er inmiddels al een stuk beter uit, maar ik weet toch nog niet zeker of ik hem al weer terug kan zetten. Hieronder even hoe het allemaal gegaan is:

Hij begon op een dag een beetje moeizaam te zwemmen, je weet wel, dat het lijkt alsof ie echt moeite moet doen. Dit werd steeds erger en op een gegeven moment was ie echt behoorlijk zwak. Hij bleef het liefst zo veel mogelijk bij de grond en had moeite zichzelf te sturen. Ik heb hem toen dus eruit gehaald en in quarantaine gezet.

Ik geloof dat Armin, naar aanleiding van een Betta die last had van vinrot, in een topic had gezet dat je de vis in een 2 literbakje moest doen, voor de helft gevuld met water uit het aquarium, voor de helft gevuld met kraanwater, en hem dan 3 dagen in het donker moest laten staan, zonder hem te voeren.

Nou ja, zo gezegd, zo gedaan, en ik moet zeggen dat hij er al wel beter uitzag, maar ik durfde hem er nog niet in te doen. Omdat hij niet in een 2 literbakje zwemt, maar in een oud bakje van 20x30x20 (12 liter dus), ben ik maar gewoon bijna lke dag een beetje meer water erbij gaan doen. De ene dag wat water uit het aquarium, de andere dag uit de kraan (water uit de kraan heeft minstens 24 uur gestaan). Ondertussen heb ik er 3 keer een druppeltje ESHA 2000 in gedaan, elke keer als er zoveel water in zat dat de verhouding tussen het aantal druppels en het aantal liters water op het doosje klopten.

Ongeveer 3 weken en 8 liter verder zit er dus ongeveer 10 liter in. Hij ziet er inmiddels een stuk beter uit en trekt zelfs afentoe sprintjes. Ik durf hem alleen niet terug te zetten omdat ik natuurlijk niet zeker weet of hij nou helemaal beter is. Bovendien ziet het er van boven naar uit dat zijn rug scheef is in verhouding met zijn staart, maar daar lijkt hij verder niet echt last van te hebben.

Daarnaast maak ik me zorgen of hij de overgang van het water waar hij nu in zit (met ESHA 2000) wel aankan. Maar aan de andere kant vraag ik me af of de terugkeer naar het aquarium niet juist zijn herstel verder zal bevorderen. Ik kan me voorstellen dat hij vrolijker wordt van een groen aquarium met vriendjes, een filter en een verwarming dan van het 12 liter bakje waar hij nu in zit met een sliertje waterpest en dat dat dus zijn herstel verder zou kunnen bevorderen.

Wat denken jullie dat ik zou moeten doen? Ik heb een link met wat foto's erbij gedaan, zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel. https://onedrive.live.com/redir?resid=B ... =folder%2c

Groet,

Guppygupper
Guppygupper

Keer terug naar Ziektes, Algen & Schimmels