Betta splendens spadetail pk

Betta splendens spadetail pk

Berichtdoor Armin » ma 28 mei 2012, 11:12

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van de ontmoeting met een Betta splendens pk spadetail kweker en zijn spadetail's ongeveer 12 jaar geleden, heb ik 3 jaar lang gezocht naar de spadetail pk.
Maar die was er niet meer en was ook niet meer over de hele wereld te verkrijgen.
Ongeveer 4 jaar geleden kreeg ik van mijn dochter twee betta pk mannen, gekocht als betta splendens vrouwen voor mijn verjaardag.
De ene werd een wondermooie wild type betta splendens en de andere was niet direct thuis te brengen.
De lichaamsvorm was slank met een korte anale. spitse ovale dorsale en een caudale die een lichte spadetail vorm vertoonde.
Met de oorspronkelijke spadetail in mijn achterhoofd heb ik jaren lang gezocht naar een geschikt vrouwtje met ook de zelfde kleur om de spadetail die ik toen gezien heb terug te kunnen kweken. Een pk vrouwtje kon ik wel vergeten, maar een vt spadetail vrouwtje moest wel kunnen lukken. Uiteindelijk is het me in het begin van dit jaar gelukt om een passend vrouwtje te vinden. :D
Bij de f1 krijg je alleen maar lang vin en als je dan een f2 maakt komen er hoogst waarschijnlijk een paar pk's uit die ik dan voor de verdere kweek kan gebruiken. In het verleden is gebleken dat als men probeert een spadetail in een roundtail te kruisen dat de spadetail niet doorvererft. Het komt waarschijnlijk omdat de spadetail een andere oorsprong heeft als de roundtail.
Het is mij ook opgevallen dat verschillende betta wildsoorten zowel bij schuimnest bouwers als zowel bij muilbroeders de twee staart types in het wild aanwezig zijn. Je hebt bijvoorbeeld de B. enisae in spadetail en in roundtail. Deze twee varianten komen niet op een en de zelfde vindplaats voor. Ik ga daar bij de Betta wildvormen ook een topic over starten, met name gaat het dan over de Betta sp. mahachai die in de twee verschillende staart types voor komen.
Tijdens de Vivariumbeurs van dit jaar is heel toevallig de Kweker van de desbetreffende spadetail betta bij mijn stand op bezoek geweest en hij vond het schitterend dat ik zijn vis weer terug wilde kweken. Jammer genoeg kweekt hij geen betta's meer.

Hier zijn een paar foto's van de vissen.
Bijlagen
100_1907.JPG
100_1912.JPG
Groet,
Armin

IGL rg voorzitter Nederland
Armin

Re: Betta splendens spadetail pk

Berichtdoor Armin » ma 28 mei 2012, 14:11

Hier gaat het meteen verder.

Na een ruime quarantaine periode van 4jaar heb ik besloten toch met het mannetje te gaan kweken. ;)
Met het vrouwtje heb drie maanden gewacht omdat ik bang was dat het misschien snel met hem afgelopen kon zijn.

Het was een groot succes. Ik heb het koppel tegelijkertijd in de kweekbak losgelaten. Na een paar uur heb ik het vrouwtje in de koker gezet en het mannetje begon meteen met veel passie een schuimnest te maken. Dat is heel begrijpelijk na 4 jaar zou ik zeggen. :D
Een dag later heb ik het vrouwtje weer losgelaten en naar een klein rangorde gevecht was de strijd beslist.
Kort daarna begonnen ze met de schijnparingen en gevolgd door de echte paring.
Allebei hebben regelmatig de eitjes naar het nest gebracht. Na afloop heb ik het vrouwtje weer in de koker geplaatst en meteen gevoerd.
De eitjes zijn volgens schema uit gekomen.
Na een zware dag op de Vivariumbeurs ging ik thuis meteen naar de kweekbak en ik kon het mannetje niet meer terug vinden. Wat blijkt het mannetje had zich klemgezwommen in de filterbuis toen hij waarschijnlijk een jonkie probeerde te redden. Dat was geen leuke thuiskomst. Dan maar hopen dat het met de jongen goedkomt. De volgende dag kreeg ik nog een keer de schik van mijn leven. De jonkies in het nest begonnen te verschimmelen en wat nu, laten gaan, methyleenblau gebruiken, of........
Mijn besluit stond vast, het moest maar.

Dit is het resultaat.

Link
Groet,
Armin

Armin

Berichtdoor Armin » ma 28 mei 2012, 14:54

Nee, het vrouwtje heeft de broedzorg overgenomen.
Ze maakt zelfs belletjes om het schuimnest in tact te houden.
Het was wel even afwachten wat het vrouwtje zou doen, maar dat was snel te zien.
Net als een mannetje ging ze de jongen in het nest spugen en maakte alle verschimmelde jongen schoon.
Groet,
Armin

Armin

Berichtdoor Armin » ma 28 mei 2012, 22:05

Dat is zeker heel bijzonder of juist niet.
Wij weten nog steeds maar weinig over de veelzijdigheid en het aanpassingsvermogen van onze aquariumvissen.
Maar als je vissen steeds meer in speciaal voor hun ingerichte aquaria houd, geven ze steeds meer van hun geheimen prijs.
Je moet er wel voor open staan. ;)
Groet,
Armin

Armin

Berichtdoor Armin » ma 28 mei 2012, 23:05

Dat moeten we zeker doen.
Bij Betta brownorum zijn schuimnest bouwers en muilbroeders bekend.
Ik kan me voorstellen dat als je de twee typen of varianten naast elkaar in verschillende bakken laat kweken, dat ze van elkaar het broedgedrag over kunnen nemen. De Betta foerschi wordt ook wel beschouwd als een hele primitieve muilbroeder. Ik ga er ook van uit dat muilbroeden toch de plesiomorfe kenmerktoestand voor álle labyrintvissen is. De schuinest bouwende bettas zijn volgens mij veel moderner. Bij de muilbroeders moeten de vrouwen de mannen verdedigen omdat ze met een volle bek niet in staat zijn om een aanvaller af te weren. Bij de schuimnestbouwers kunnen allebei de ouders het nest beschermen. Dit voordeel werkt natuurlijk alleen maar in stilstaand water.
Het trillen van de borstvinnen komt wel vaker voor bij betta splendens.
Het wordt vaak toegepast bij het lokken van het vrouwtje naar het nest toe en bij het pronkgedrag van de mannen om de tegenstander te imponeren gebruikt. Niet elke betta splendens stam doet dat. Nu komt er nog een nieuwe toepassing van het vibreren van de borstvinnen bij. Ik vind dat erg interessant om dat te weten, dank je wel Arjan.
Groet,
Armin

Armin

Berichtdoor Armin » ma 28 mei 2012, 23:46

Het komt oorspronkelijk bij de B. smaragdina "guitar" voor.
Waar wij over praten zijn hoogst waarschijnlijk stammen die ontstaan zijn door kruisingen van B. splendens "fighters" en B. smaragdina "guitar" in zowel als wildvorm en als plakat show betta's.
Groet,
Armin

Armin

Berichtdoor Jorn » di 29 mei 2012, 10:01

Gefeliciteerd met je kweek, ben benieuwd naar in hoeverre de jongen bij de F1 al spadetails hebben.

Dit bevestigd toch wel weer dat beide ouders broedzorg hebben.

Het vrouwtje is ook prachtig om voor een VT-lijn te gebruiken, ze heeft een prachtig slank lijf en de staart loopt perfect in een punt. Heb je toevallig ook een mooie rode VT man, om hem wellicht mee te kruisen?
Gr. Jorn

Correct me if i'm wrong
Jorn

Berichtdoor Armin » di 29 mei 2012, 11:11

De langvinnige betta's zoals de VT, stammen van de smaragdina "guitar" af en hebben meestal het pineapple patroon op hun lichaam.
Groet,
Armin

Armin

Berichtdoor Armin » do 31 mei 2012, 12:41

Hoi bartian,

Dank je wel voor je verbetering, je hebt natuurlijk gelijk.
In eerste instantie bedoelden we de Betta.
Ik ga er van uit dat de Betta van origine een muilbroeder was en dat later pas door gunstige omgevingsfactoren schuimnestbouwers ontstonden en zelfs dat verschillende schuimnestbouwers noodgedwongen weer muilbroeders werden.
Voorbeeld is de Betta foerschi groep en de muilbroedende Betta brownorum.
Groet,
Armin

Armin

Berichtdoor Armin » ma 04 jun 2012, 15:55

Hallo allemaal,

Hier is een kleine update van dit project.
Ondanks dat moeders de jongen heeft verzorgt zijn er toch noch maar een twintigtal jongen over. Dat is ruim voldoende om een goede selectie voor de f2 te maken.
De helft van de jongen is lichtgekleurd en van de donkere zitten er een paar rode bij. Verder is er veel variatie in de grote.
Er is ook al te zien dat ze langere vinnen krijgen.
Bijlagen
sp 3.JPG
sp 1.JPG
sp 1.JPG (5.94 KiB) 9927 keer bekeken
Groet,
Armin

Armin

Berichtdoor Armin » ma 04 jun 2012, 16:05

ja maar ik ben er nog niet.
Groet,
Armin

Armin

Berichtdoor Armin » zo 09 sep 2012, 14:46

Update:

Ik heb nog 7 vissen over van de kweek, hier ben ik heel blij mee. Jammer genoeg zit er maar 1 man bij en daar moet ik het dus mee doen, maar we zijn weer een stap dichter bij het doel.

Ik ga de man met 2 verschillende vrouwen verparen om twee parallel lijnen op te zetten. De ene vrouw is een "light bodied" vis en de andere is een "dark bodied" vis, om later terug te kunnen kruisen i.v.m. inteelt.

Zoals verwacht zijn er geen vissen uitgekomen met specifieke spade vorm in de staart, hopelijk komen in de F2 de eerste pk's met spadevorm terug.

De vissen zijn nu van 3 tot 5 cm groot, zie foto's:
Bijlagen
sp 4.JPG
De man
sp 5.JPG
vrouw 1 light body
sp 6.JPG
Vrouw 1 dark body
Groet,
Armin

Armin

Berichtdoor Armin » zo 09 sep 2012, 17:26

Eigenlijk valt die kleurencombinatie wel mee.
Rode betta's met een licht gekleurd lichaam beginnen altijd kleurloos en later pas komt er rood op het lichaam, de vinnen zijn meestal al veel eerder rood. Van origine stamt de spadetail uit een kruising tussen de splendens en de smaragdina "Guitar".
Dat wordt nu ook bevestigt met het feit dat er bij mijn smaragdina "guitar" langzamerhand zich een spadetail heeft gevormd.
De sp.mahachai kan ook wel een spadetail hebben, maar hij heeft een totaal ander kleurpatroon als de smaragdina. De smaragdina heeft namelijk het pineapple (annanas) patroon die ook vaak bij VT spadetail te zien is. De spadetail PK is eigenlijk een kortvinnige variant van de VT spadetail. Door het inkruisen van een betta wildvorm uit de splendens groep met een spadetail voeg je veel ongewenst dna toe dat het je jaren duurt om die er weer eruit te krijgen. Tel uit je winst ;-)
Groet,
Armin

Armin

Keer terug naar Kweken