Betta hendra (sp. Palangkaraya)

Re: Betta hendra (sp. Palangkaraya)

Berichtdoor Rutilans » ma 22 apr 2013, 17:51

Wat een mooie vis! Maar wat ik opmerkelijk vind, is dat ie bij het coccina-complex wordt gerekend, terwijl ik niet veel vind afwijken van een foerschi, strohi of mandor. Maar dat is een eerste globale indruk en waarom hij bij coccina-complex zit zal dan ook wel zijn redenen hebben.
Rutilans

Berichtdoor bartian » ma 22 apr 2013, 18:52

Dat heeft inderdaad zijn redenen, die overigens in het artikel worden uitgelegd onder het kopje "Discussion". Een groot deel gaat over het habitat, dat in het artikel kenmerkend voor de coccina-groep wordt genoemd. Daarbij komt de grootte (3cm SL in het wild), vorm en kleur. Het is ook nog eens een schuimnestbouwer, in tegenstelling tot de soorten uit de foerschi-groep. De soort lijkt sprekend op Betta uberis, die ook tot de coccina-groep behoort.
bartian

Berichtdoor Rutilans » ma 22 apr 2013, 21:47

Maar van rutilans cf. green en brownorum zijn er toch ook reeds gevallen bekend die muilbroeden? En ja, zag het net na ik m'n reactie had geschreven dat de vis een grote gelijkenis heeft qua kleur en een beetje ook de vinopbouw.
Vind het altijd leuk zulke artikels, dus als ik eens wat tijd heb, ga ik deze aandachtig doorspitten.

P.S. Ik trek niets in vraag, of disscusieer niet met je. Ik vind het gewoon leuk om over te praten, maar misschien moet ik dan eerst maar eens het hele artikel lezen.
Rutilans

Berichtdoor bartian » di 23 apr 2013, 12:29

Inderdaad schijnt brownorum ook wel eens aan muilbroeden te doen. Waarschijnlijk geven ze broedstrategie daarom niet als kenmerk van de groep, maar een aanwijzing is het wel. Die groene rutilans vind ik maar een raar visje, waar weinig goede info over bekend is.

Ik heb nog wat meer Betta-beschrijvingen (ook wat meervalletjes) in bladwijzers, dus als je geïnteresseerd bent wil ik ze wel posten.
bartian

Berichtdoor Rutilans » di 23 apr 2013, 19:21

Ja, ik vind het persoonlijk ook vaak onduidelijk. Misschien is het een idee om echt betrouwbare informatie te zoeken.

En ja graag, zou ik zeer apprecieren!
Rutilans

Keer terug naar Soortenbeschrijvingen